Een dagje op stap met WerV collega Korstiaan de Boer

De wekker gaat om 6.30 uur en na een paar keer snoozen start ik mijn ochtendritueel. Iets voor half 8 stap ik in de auto, gelukkig rijdt het vandaag goed door en kom ik mooi voor 8.00 uur aan op De Terp. Ik doe de lichten aan, haal koffie uit de keuken en neem daar meteen schone lege kopjes en glazen mee voor de afdeling. Wanneer mijn laptop is opgestart, werk ik eerst mijn mail bij. Ook zet ik koffie voor de deelnemers.

Wanneer ik nog bezig ben met de registratie van de vorige werkdag, komt de eerste deelnemer al binnen. Spontaan als deze deelnemer is, begint hij meteen met mij te kletsen. Beetje bij beetje komen de andere deelnemers ook binnen en we drinken samen koffie. Het is altijd goed om even de tijd te nemen voor een praatje, dus ik vraag hoe het met ze is en of ze de laatste dagen nog iets beleefd hebben. Daarna gaan de deelnemers aan het werk en begeleid ik hen in het opstarten van de werkzaamheden.

Terwijl ik met een deelnemer bezig ben, komt er een klant binnen of we even naar zijn printer kunnen kijken. Aangezien het geen haast heeft, noteer ik alle gegevens en beloof hem te bellen als ik meer weet. Wanneer ik weer een poosje bij de deelnemers ben, gaat de telefoon. Een klant aan de lijn vertelt dat ze haar mobiel heeft laten vallen en vraagt wat de reparatie moet gaan kosten. Aangezien ze een mobiel heeft die wij niet vaak aangeboden krijgen, kijk ik door de voorraad of we nog een passend scherm voor haar hebben. Helaas hebben we geen tweedehands scherm liggen. De reparatie prijs voor een nieuw scherm blijkt hoger uit te vallen dan een refurbished mobiel die wij haar kunnen aanbieden, dus kiest de klant voor een nieuw toestel. We maken een afspraak om de gegevens van haar oude mobiel over te zetten.

Ik zie dat het bijna 10.30 uur is en zet snel koffie. Van 10.30 tot 10.45 drinken we altijd gezamenlijk even een bakkie koffie. Tijdens de koffiepauze wordt over van alles en nog wat gepraat. Mijn taak is om iedereen dan in het gesprek te betrekken en mee te laten doen.

We zijn nog niet zolang weer aan het werk of de telefoon gaat. Een klant vraagt of hij zijn oude laptop ook bij ons kan inleveren. Ik vertel hem dat hij deze zeker bij ons kan inleveren en dat we zijn data op een verantwoord manier zullen verwijderen. Nadat ik heb opgehangen, beantwoord ik nog een paar vragen van de deelnemers en ga dan bezig met een reparatie voor een klant. Wanneer deze klaar is bel ik de klant om te vertellen dat hij zijn pc weer kan komen ophalen. Nog even voor de middagpauze help ik een deelnemer een paar problemen oplossen die hij was tegengekomen tijdens de installatie van een laptop. Ondertussen wens ik de eerste deelnemers die naar huis gaan een fijne middag toe, ze hebben er weer een ochtend werken op zitten.

Het is alweer over 12.30 als ik bij de paar deelnemers, die de gehele dag aanwezig zijn, aanschuif om ook mijn brood op te eten. Tijdens de middagpauze druppelen de deelnemers die 's middags aanwezig zijn binnen. Ze pakken wat te drinken en komen één voor één ook aan onze lunchtafel zitten en kletsen gezellig mee. Voor we het weten, is het dan ook alweer 13.00. De meeste deelnemers gaan aan het werk maar één deelnemer vraagt of ik even tijd voor hem heb. Hij vertelt wat er aan de hand is. Na het gesprek merk ik dat de deelnemer blij is dat hij zijn hart even heeft kunnen luchten. Het komt vaker voor dat deelnemers het even nodig hebben om te praten over hun situatie of waar ze tegenaan lopen. De deelnemer staat nog met mij na te praten als de klant, waarvoor ik vanochtend de pc heb gemaakt, binnen komt. Ik laat zien dat zijn pc weer als een zonnetje werkt en reken vervolgens de reparatiekosten met de klant af.

Even snel kijken of iedereen lekker bezig is voor dat mijn volgende afspraak komt. Want om 14.00 uur zou er iemand met zijn begeleider langs komen om te kijken of Inbit een fijne dagbestedingsplaats voor hem is. Dan belt de begeleider, ze komen iets later ,of dit een probleem is. Ik geef aan dat het geen enkel probleem is en dat ze ook om 14.15 welkom zijn. Ik licht de deelnemers in dat ze die middag even alleen pauze moeten houden, omdat ik met een eventuele nieuwe deelnemer straks in gesprek ben. Als er problemen zijn, ben ik na het gesprek weer voor hen beschikbaar. Het duurt niet lang en dan stappen de eventuele deelnemer met zijn begeleider binnen. Ik leid ze rond en leg precies uit wat we allemaal doen. Als we klaar zijn met de rondleiding over de afdeling, stel ik voor om even gezamenlijk in een ruimte de opgedane indrukken te bespreken en bied ze ondertussen wat te drinken aan. Tijdens de evaluatie kom ik erachter dat de man wel interesse in Inbit heeft en we spreken af dat we de week er op een keer gaan proefdraaien. Ik bedank hen voor hun komst en enthousiast nemen we afscheid met een “tot volgende week!”.

Vlug ruim ik de intake papieren op en ga dan naar de deelnemers. Het blijkt dat er diverse vragen zijn, waaronder een paar bioswachtwoorden verwijderen en opstart problemen verhelpen. Als ik ze allemaal weer op weg heb geholpen, kijk ik zelf nog even naar de printer die vanochtend is gebracht. Terwijl ik hier mee bezig ben, nemen de eerste deelnemers afscheid. Het blijkt alweer 16.00 uur te zijn. Zelf begin ik ook met opruimen, dat betekent alle smerige kopjes naar de keuken en de lunchtafel weer schoonmaken. Als ik terugkom, zijn er nog 2 deelnemers die moeilijk weg kunnen komen. Rond 16.30 gaan zij dan samen druk pratend ook het pand uit. Na de lichten uit te hebben gedaan en de ramen heb gesloten, volg ik hun voorbeeld en vertrek met een voldaan gevoel naar huis.