Succesverhaal WelThuis - Goed luisteren en doorvragen

De praktische kant van de hulpvraag
“Ursela, kan jij een afspraak inplannen met deze meneer om te kijken of jullie hem verder kunnen helpen? Hij heeft hulp nodig met een gordijnrails.”

Ursela, werkzaam voor WelThuis in Almelo, begint het gesprek gelijk met een voorbeeld. Omdat WelThuis Almelo zelf nog niet zoveel vrijwilligers heeft om in te zetten, heeft ze samen met de meneer gereageerd op een advertentie waarin iemand hulp bij kleine klusjes aanbood.
“Binnen een week hing hij er!”
Tijdens gesprekken met deze meneer bleek ook, dat hij binnenkort een reis naar Amerika ging maken. Het vervoer naar het vliegveld ging wat lastig, want zijn vlucht vertrok midden in de nacht, maar meneer zei steeds: “Komt wel goed!”

“Wij maken hier het verschil door goed te luisteren naar wat hij zegt en door te vragen. We gingen serieus in op de opmerking tussen neus en lippen door ‘dat het wel goed kwam’. Wat spannend, hoe ga je dat dan regelen, heb je al een idee hoe het dan inderdaad goed zou kunnen komen?
In overleg hebben we hiervoor een oproep online geplaatst en op die manier hebben we nu ook geregeld dat iemand hem midden in de nacht naar Schiphol kan brengen.

De initiële hulpvraag van deze meneer heeft iets te maken met eenzaamheid. “Daar hebben we hem misschien nog niet zo goed mee geholpen” geeft Ursela Hannink aan “maar hiermee tenminste wel.”
Hoewel de eenzaamheid misschien niet weg is of aangepakt is, heeft WelThuis wel degelijk geholpen met de praktische kans van eenzaamheid. Het sociale netwerk miste voor deze meneer om iemand in zijn omgeving te vragen om hulp met de gordijnrails of het vervoer naar Schiphol. Door te normaliseren om hulp te vragen wordt hopelijk ook zichtbaar hoe contact leggen kan werken. “En wie weet wat hij overhoudt aan zo’n nachtelijke rit. Wie weet worden het wel vrienden.”


Terugvalpreventie en een signalerende functie
Wat volgens Ursela ook een belangrijk onderdeel van WelThuis is, is terugvalpreventie. Zo heeft zij een man geholpen die in therapie was bij Mindfit voor angsten. De behandeling liep op het einde en het werd tijd voor hem om die behandeling ook thuis toe te passen. Na wat gesprekken bleek dat ambulante hulp op zijn plek zou zijn. Ursela heeft toen voor hem een WMO aangevraagd en hij heeft nu hulp van RIBW om te leren hoe hij zijn therapie thuis moet toepassen.
Ursela: “Het is belangrijk om te zien wat er nog in het leven speelt van cliënten. Waar zien ze nog belemmeringen? Ik denk dat dat een vraag is die eigenlijk altijd gesteld zou moeten worden richting het einde van therapie.”

Kansen zien en netwerken opbouwen
Het is kansen zien: Zo wilde iemand bij het WLC eigenlijk een stap meer. Iets betekenen voor de samenleving, maar hij wist niet goed hoe. Ursela merkte een twinkeling op in zijn ogen wanneer het ging over koken. Toen heeft ze gekeken of het mogelijk was voor hem om een plaatsing te krijgen bij een restaurant, waar ze rekening konden houden met de structuur die hij nodig had.
Hij was eigenlijk alleen opzoek naar een vrijwilligersplek en het restaurant boden ze alleen werkervaringsplekken aan. In gesprekken zijn ze er toen achter gekomen dat hij ook wel een aantal dingen had waar hij aan wilde gaan werken en zodoende kwam hij toch in aanmerking voor de werkervaringsplek. Hij werkt daar nu een paar weken en is er erg enthousiast over. Het restaurant ook.
Dit is een goed voorbeeld van luisteren naar de mens en de inschatting kunnen maken of er misschien meer in iemand zit dan ze zelf denken en om mogelijkheden te zien en te creëren die mensen zelf misschien niet voor zich kunnen zien.

De banden die WelThuis opbouwt met andere instanties kunnen ook erg belangrijk zijn. Zo was een vrouw al in beeld met financiële problemen, toen bleek dat het thuis niet helemaal goed ging tussen haar en haar dochter. Haar dochter kon niet goed haar ei kwijt en toen dit bij de huisarts werd aangekaart voelde ze zich daar niet gehoord.
Toen Ursela het hierover had bij Avedan, een organisatie in maatschappelijk werk, bleek dat ze daar connecties hadden met het de maatschappelijk werker op de school van de dochter. Zo is zij daar in beeld gekomen en kon ze binnen een maand al terecht voor een gesprek. Hier is het belang van netwerken en het rimpeleffect van WelThuis heel goed zichtbaar: de moeder vroeg om hulp, maar onder andere door het netwerk krijgt ook de dochter nu de hulp die ze nodig heeft.

Iets voor jou?
"Ben jij ook iemand die graag doorvraagt, tussen de regels door leest en luistert, graag meedenkt met mensen en opzoek gaat naar oplossingen? We maken graag kennis om samen te kijken of vrijwilligerswerk voor WelThuis iets voor jou is. Je kan mailen naar welthuis@wervdg.nl